۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷
کد خبرنگار: 5305
کد خبر: 85016340
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روش گزینش ترکیب رنگ مناسب در تصویرسازی

آفرینش احساسات به وسیله‌ی رنگ‌ها

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷
کد خبر: 85016340
حنانه سادات موسوی
آفرینش احساسات به وسیله‌ی رنگ‌ها

اینکه رنگی را دوست دارید یا خیر، اغلب به خاطرات دوران کودکی و ارتباط بین رنگ‌ها و احساسات شما برمی‌گردد. اگر روزی مادرتان شما را مجبور به پوشیدن رنگ زرد کرده باشد و همکلاسی‌هایتان شما را مسخره کرده باشند، احتمالاً زرد رنگ مورد علاقه شما در بزرگسالی نخواهد بود.

در یک مسابقه‌ی سوار­کاری در شهر سانتاروزا در ایالت کالفرنیا، حادثه‌­ای رخ داد؛ زمانی که سوارکار قصد داشت به همراه اسب از روی مانع بپرد به نرده برخورد کرد، تعادل اسب به هم خورد و اسب روی بدن سوارکار سقوط کرد؛ جف وندزل، این صحنه را برای روزنامه‌ی پرس دموکرات ثبت کرد و تصویر به صورت رنگی بر روی مجله چاپ شد. هرچند که آسیب وارد شده به سوارکار جزئی بود و اسب هم پس از قرار گرفتن تحت مراقبت‌های طولانی بهبود یافت، اما خوانندگان نسبت به چاپ این عکس در صفحه نخست روزنامه، به دلیل خونی که از بدن اسب بیرون ریخته بود معترض شدند.

رنگ­‌ها تأثیر زیادی بر احساسات و عواطف انسان دارند؛ برخی از آن‌­ها مانند رنگ قرمز و آبی، با تأثیر مستقیم بر شرایط جسمانی و تغییر فشار خون، باعث القای یک اتمسفر و برانگیختن احساسات خاصی در انسان می‌­شوند. برخی دیگر، به واسطه قراردادهای فرهنگی و اجتماعی، نماد گروهی از احساسات و مفاهیم بزرگ‌تر به حساب می‌آیند. 

رنگ یکی از قوی‌­ترین عناصر بصری تصاویر است و می‌تواند محتوای یک پیام تصویری را به شدت زیادی تحت تاثیر قرار دهد؛ به‌­صورت میانگین، هر تصویر سه چهارم ثانیه زمان دارد تا توجه مخاطب را به خود جلب کند. تصویر باید در چنین زمان کوتاهی، مفیدترین اطلاعات را به بیننده منتقل کند؛ بنابراین زیاده­‌روی در استفاده از رنگ‌­ها در تصویر، می­‌تواند بیننده را سردرگم کند و پیام اصلی آن، تحت شعاع شلوغی و شدت­ رنگ‌­ها قرار گیرد و توجه مخاطب را از دست بدهد. در مقابل آن، استفاده‌ی به اندازه و صحیح از رنگ‌­ها، می‌­تواند باعث خلق تصاویری خیره­‌کننده و زیبا شود.

رنگی یا سیاه و سفید

اگر تصویر چاپ شده در صفحه‌ی اول روزنامه‌ی پرس دموکرات، از یک اسب و سوارکار زخمی به صورت رنگی منتشر نمی‌­شد، احتمالاً بسیاری از خوانندگان متوجه خونی که از بدن اسب بیرون ریخته­‌است نمی‌­شدند؛ حتی اگر تعدادی هم خون را در تصویر سیاه و سفید تشخیص می‌­دادند، حساسیت به شدت کمتری نسبت به تصویر نشان می‌­دادند.

رنگ، حاوی اطلاعاتی درباره‌ی عکس است و حذف رنگ از تصویر، باعث حذف اطلاعات می‌­شود. ژورنالیست باید تصمیم بگیرد چه اطلاعاتی ضروری و غیر قابل حذف است و چه زمانی، اطلاعات مربوط به رنگ، اضافه یا حساسیت برانگیز است و باید حذف شود. در مثال بالا، انشار عکس در حالت سیاه و سفید، اطلاعات مربوط به حادثه را به مخاطب منتقل می­‌کند ( اطلاعات ضروری) و از دل‌خراش بودن آسیبی که به اسب رسیده می‌­کاهد ( اطلاعات حساسیت برانگیز یا غیر ضروری).

تصور کنید در یک تجمع اعتراضی، یکی از حاضران به نشانه اعتراض، پوست صورت و گردنش را به رنگ آبی در آورده­‌است؛ عکاسی که تصویر این مرد را در تجمع ثبت می‌­کند، آبی بودن پوست این مرد را به عنوان اطلاعات ضروری و جالب به عنوان سوژه انتخاب کرده‌­است. در صورتی که ناشر، تصویر را به صورت سیاه و سفید منتشر کند، اطلاعات ضروری تصویر حذف می‌­شود و هدف عکس از بین خواهد رفت.

در مثالی دیگر، تصویری که از یک آتش سوزی ثبت شده‌­است آتش را به عنوان عنصر اصلی عکس معرفی می‌­کند؛ درصورتی که رنگ از تصویر شعله­‌ها حذف شود، آتش غیر قابل تشخیص خواهد شد یا کم‌تر توجه را جلب خواهد کرد.

به صورت قراردادی، تصاویری که اشاره به یک رویداد تاریخی و یا پشت پرده اتفاقات سیاسی دارند، اغلب به صورت سیاه و سفید منتشر می‌­شوند؛ چرا که سنگینی فضا را به خوبی به بیننده منتقل می‌­کنند.

آفرینش احساسات به وسیله رنگ‌ها

مهم‌­ترین ویژگی رنگ‌­های ثبت شده در تصاویر، خلق اتمسفر و انتقال احساس است. زمانی که تصمیم می­‌گیرید تصویر را به صورت رنگی چاپ کنید، باید به میزان و نوع رنگ­‌هایی که در تصویر به کار رفته است دقت کنید. در زمان تصویربرداری، با تغییر تراز سفیدی در دوربین‌تان، و استفاده از حالت‌­های غیراتوماتیک، از رنگ‌­های مزاحم خلاص شوید و رنگ‌­های مفید را به تصویر بکشید تا تصویر شما دارای اتمسفر دلخواه شما باشد. هرچقدر تنوع رنگ­‌های به کار رفته در تصویر کمتر باشد، اتمسفر قوی­‌تری خلق خواهد شد؛ به زبان دیگر، بیش از حد از رنگ‌ها استفاده نکنید چراکه کم آن هم زیاد است!

احساسات در رنگ‌ها

 هرکدام از رنگ‌­ها، دارای پتانسیل خلق محیط­‌های متفاوتی برای یک سوژه ثابت دارد. بنابراین باید اطلاع داشته باشید که هرکدام از رنگ‌­ها، چگونه بر احساسات انسان تأثیر می­‌گذارند و چه مفهومی دارند.

رنگ های روشن گرم

 بژ، زرد، نارنجی، صورتی، قرمز و موارد مشابه رنگ­‌های فعال و چشم‌­نواز با طبیعتی دوستانه هستند که ممکن است حس شجاعت و انرژی را القا کنند؛ در بین این رنگ‌­ها، قرمز بیشترین پتانسیل جلب توجه را نسبت به رنگ‌­های دیگر دارد و درصورتی که به صورت کم و کنترل شده استفاده شود، می­‌تواند تمام توجه مخاطب را جلب کند. همچنین رنگ قرمز با افزایش فشارخون باعث ایجاد احساس گرسنگی می­‌شود؛ به همین دلیل، در اکثر برندهای معروف موادغذایی، از رنگ قرمز اشباع و روشن استفاده می‌­شود.

رنگ­‌های روشن گرم از نظر بصری اجسام را بزرگ می‌­کنند و آن­‌ها را نزدیک‌­تر نشان می­‌دهند. توصیه می‌­شود استفاده از آن‌­ها را به رنگ‌­های ضعیف محدود کنید.

آفرینش احساسات به وسیله رنگ‌ها

رنگ‌های روشن سرد

 اسطوخودوسی، نقره‌ای و لاجوردی ظرافت، زیبایی و آرامش را القا می­‌کنند. رنگ‌­های سرد اما روشن، اگر به طور هماهنگ با خاکستری ترکیب شوند، حس مدرنیته و حرفه‌­ای بودن را افزایش می‌­دهند. پالت رنگی با این ترکیب، یک انتخاب خوب برای وب‌سایت‌های تجاری و خدماتی، به ویژه محصولات بهداشتی، آرایشی و پزشکی خواهد بود.

رنگ آبی روشن، با پایین آوردن فشار خون و افزایش دقت، حس اعتماد، حقیقت و آرامش را به مخاطب القا می‌­کند؛ به همین دلیل ترکیب رنگ آبی و سفید، پر استفاده ترین رنگ در شبکه‌­های خبری و لوگوی پیام­رسان­‌ها است!

آفرینش احساسات به وسیله رنگ‌ها

رنگ‌های تیره و سرد

 بنفش، آبی، فیروزه‌ای، سبز و سرمه‌ای احساس ثبات و کیفیت می­‌دهد. این رنگ­‌ها اغلب به عنوان رنگ‌­های همراه قرار می‌­گیرند؛ اگرچه توجهی را به خود جلب نمی‌­کنند، اما بر محتوا تأکید می‌­کنند. معمولاً در دکور نمایشگاه­‌های صنعتی و تکنولوژی از این رنگ‌­ها استفاده می‌­شود.

رنگ های تیره گرم

 طلایی، بنفش و قهوه‌­ای، بیان‌گر اتمسفر کلاسیک و باستانی، سنت، تجمل و آرامش هستند. آن‌ها به خوبی در القای یک محیط گران‌­قیمت و ظریف نقش ایفا می­‌کنند. ترکیب این دسته از رنگ­‌ها با رنگ‌­های سرد، حسی از مدرنیته و تازگی را به وجود می­‌آورد. این مجموعه رنگ‌ها برای تصاویر مرتبط با معماری، صنایع دستی و میراث باستانی بهترین انتخاب خواهند بود.

رنگ های خنثی

 سفید، خاکستری و مشکی به ایجاد کنتراست و بیرون آوردن تمام رنگ‌­های دیگر کمک می‌­کند. آن‌ها به تنهایی پیام خاصی را منتقل نمی‌­کنند؛ به‌­صورت کلی، وجود رنگ­‌های خنثی، به تصویر فضای خالی می­‌دهد و به مخاطب کمک می­‌کنند سوژه‌هایی با اهمیت بالاتر را تشخیص داده و به آن‌­ها توجه کند.

برای انتخاب رنگ ­خنثی قالب، باید توجه شود که هرچه رنگ خنثی روشن‌­تر باشد (به سمت سفید برود) باعث خلق اتمسفر خالی‌­تر و مصنوعی‌­تری می‌­شود؛ اما به همین نسبت موجب می‌­شود، تصویر مقداری از احساس خالی بودن، پاکیزگی، آرامش، شادی و رضایت را از خود نشان دهد. هرچقدر رنگ خنثی تیره‌­تر (به سمت مشکی) باشد، تصویر واقعی‌­تر و غمگین‌­تر خواهد بود، همچنین، استفاده از فضای خنثی و تیره باعث می­‌شود تا احساس قدرت، سرعت، و اقدار از تصویر برداشت شود.

آفرینش احساسات به وسیله رنگ‌ها

برای انتقال پیام به بهترین نحو سعی کنید بر اساس نوع محتوا و احساسی که می‌خواهید در مخاطب ایجاد کنید، ترکیب رنگ مناسب را برگزینید. با این کار به شکلی ساده‌تر و مطمئن‌تر مخاطب را با خود همراه خواهید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.